Creativity+Thinking
Creativity+Thinking to nasza autorska metoda, która powstała dzięki wieloletniemu doświadczeniu i pracy przez Design Thinking.
Jest ona odpowiedzią na to, jak jeszcze lepiej zaprojektować proces, aby jeszcze efektywniej odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników, uwzględniając również rozwój i potrzeby grupy projektowej.
Creativity+Thinking to nasza autorska metoda będąca odpowiedzią na wieloletnie doświadczenie pracy metodą Design Thinking.
Jest ona odpowiedzią na to, jak jeszcze lepiej zaprojektować proces, aby jeszcze efektywniej odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników, uwzględniając również rozwój i potrzeby grupy projektowej.
Creativity+Thinking – kreatywne projektowanie rozwiązań
Creativity+Thinking (C+T) jest autorską metodą kreatywnego projektowania rozwiązań, która posiada konkretne etapy pracy oraz określone narzędzia.
Tym, co różni C+T od Design Thinking jest kolejność etapów – w Creativity+Thinking najpierw poszerzamy perspektywę (m.in. przez badanie trendów), a potem badamy i generujemy rozwiązania.
W tej metodzie bardzo duży nacisk kładziemy na zespół projektowy i ich motywację w trakcie całego projektu, tak aby zespół utożsamiał się z wypracowanymi rozwiązaniami.
Proces C+T przynosi efekty nie tylko kreatywne, ale też odpowiadające realnym potrzebom i możliwe do wdrożenia.
Etapy procesu Creativity+Thinking
Design Thinking i Creativity+ Thinking są procesami iteracyjnymi, jednak ich podstawą jest systematyczne podejście do projektowania, w którym każdy etap ma znaczenie. Ważna jest zarówno kolejność wprowadzania kolejnych etapów, jak i to, aby żadnego z nich nie pomijać. Tylko spełniając te kryteria możemy mówić o pełnym, dobrze przeprowadzonym procesie.
- Dobór zespołu projektowego – optymalny zespół składa się z 5-6 osób o różnych rolach i kompetencjach.
- Zdefiniowanie celu – nazwanie problemu i określenie celu do jakiego dążymy wyznacza kierunek poszukiwań.
- Określenie wyzwania – zdefiniowanie wyzwania powinno być atrakcyjną, ale względnie realną wizualizacją osiągniętego celu.
- Szukanie inspiracji – wyjście poza obszar wiedzy zespołu poszerza perspektywy i inicjuje szukanie rozwiązań inspirowanych nową wiedzą. Na tym etapie przyglądamy się m.in trendom społecznym na świecie, nowym metodom pracy, dobrym praktykom z innych branż. Inspiracje są dobierane do tematu, a ich celem jest spojrzenie dalej niż do tej po
- Badania – badania jakościowe, np. wywiady z klientami produktu projektowego lub usługi pozwalają wyodrębnić tzw. insighty, czyli najważniejsze spostrzeżenia do dalszej pracy.
- Generowanie rozwiązań – etap trwający zarówno po etapie 4, jak i 5. Do tego momentu spisujemy wszystkie możliwe pomysły.
- Wybór rozwiązania – wybór jednego pomysłu umożliwiają przyjęte kryteria realności wdrożenia i korzyści biznesowej.
- Prototypowanie – prezentacja wybranego pomysłu w postaci prototypu (w formie makiety, storyboardu, odegranej scenki, cardboardu, plakatu etc.) zmniejsza ryzyko niepowodzenia i weryfikuje, czy wszyscy w ten sam sposób rozumieją pomysł.
- Testowanie– prezentacja pomysłu docelowemu odbiorcy pozwala zebrać opinie i wskazać usprawnienia.
- Przygotowanie do wdrożenia – uwzględnienie usprawnień z testowania pozwala przygotować projekt do wdrożenia (wg wybranej metody zarządzania projektem).
Design Thinking i Creativity+ Thinking są procesami iteracyjnymi, jednak ich podstawą jest systematyczne podejście do projektowania, w którym każdy etap ma znaczenie. Ważna jest zarówno kolejność wprowadzania kolejnych etapów, jak i to, aby żadnego z nich nie pomijać.
Tylko spełniając te kryteria możemy mówić o pełnym, dobrze przeprowadzonym procesie.
Co jest wyjątkowego w Creativity+Thinking?
- sposób, w jaki dobierane są zespoły – na podstawie stylów działania i myślenia uczestników tworzymy różnorodne i zaangażowane zespoły
2. skoki kreatywne – stosujemy techniki, które uruchamiają w uczestnikach „dziecko spontaniczne” i motywują do szukania nieszablonowych rozwiązań
3. weryfikacja biznesowa rozwiązań – dbamy o to, aby rozwiązania były możliwe do wdrożenia, mieściły się w ramach czasowych i budżetowych oraz odpowiadały na potrzeby użytkownika
4. potrzeby członków i klienta, dla którego projektujemy, są dla nas tak samo ważne, jak potrzeby ZIEMI. Ziemia jest dla nas kluczowym interesariuszem w każdym projekcie
5. zanim wejdziemy w etap empatyzacji, badamy szeroki kontekst uwzględniający wszystkie elementy wokół projektu, które mogą mieć na niego wpływ, w tym: trendy, czynniki gospodarcze, czynniki technologiczne itd.