Zarządzanie zmianą – nowa kompetencja działów HR

Natalia Kozanecka

Rok 2025 stoi pod znakiem zmiany. Dynamika, z jaką rozwijają się funkcjonalności AI, ale też zmiany w mentalności pracowników i pracowniczek, ich zaangażowania i podejścia do pracy, a nawet zmiany klimatyczne – wszystko to będzie miało znaczący wpływ na organizacje. Poradzą sobie te firmy, które odpowiednio zaplanują swoje przyszłe działania, a wyzwaniem dla działów HR będzie właśnie umiejętne zarządzanie zmianą.

Zwinność i uważność

Umiejętność zarządzania zmianą, przeprowadzania przez nią ludzi oraz zarządzanie strategiczne – te kompetencje będą pierwszorzędne dla działów HR na nadchodzący czas. W pojęciu zarządzania strategicznego zawiera się również umiejętność obserwacji i mapowania trendów, sygnałów zmian, driverów oraz wyboru i uwzględniania tego, co konieczne (np. ze względu na zmiany ekonomiczne, prawne czy klimatyczne). Ważne będzie także odpowiednie selekcjonowanie trendów, które są istotne z punktu widzenia strategii firmy i jej kultury oraz możliwości.

To wszystko sprawia, że działy HR powinny wykazać się uważnością oraz zwinnością, mając na względzie potrzeby pracowników i pracowniczek, ale również na sygnały, które nam przekazują. 

Trust the process

Zarządzanie zmianą jest niczym innym jak systematycznym podejściem do przeprowadzania zmian w organizacji. Firmy będą musiały dostosować się do dynamicznej rzeczywistości. Ważne jest, by z elastycznością i uważnością patrzono nie tylko na rynek, ale również na potrzeby i reakcje pracowników i pracowniczek. Zmiany są nieuniknione, a żeby skutecznie przeprowadzić organizacje przez proces, działy HR powinny odpowiednio się przygotować. To właśnie teraz jest odpowiedni moment, by stworzyć plan na przeprowadzenie zmian, wsparcie pracowników i pracowniczek, a także całych zespołów. 

Na co zwrócić uwagę przy przygotowaniu się do procesu?

  1. KOMUNIKACJA – bądź otwarty/a na komunikację, regularnie informuj pracowników i pracowniczki o postępach, a przede wszystkim wyjaśnij przyczyny i korzyści z zachodzących zmian.
  2. PRZYGOTOWANIE – zapewnij osobom zatrudnionym szkolenia i zasoby, które pozwolą zespołom odpowiednio przygotować się i dostosować do zmian.
  3. WSPARCIE – buduj wsparcie dla pracowników i pracowniczek podczas całego procesu zmian, pomoże Ci w tym to, co już wyżej wspomniane – komunikacja i przygotowanie; jeśli masz możliwość udostępnij możliwość skorzystania z mentoringu lub coachingu.
  4. ZAANGAŻOWANIE – angażuj zespoły w proces zmiany, zbieraj opinie poszczególnych pracowników, uwzględniając ich wkład w proces, to sprawi, że poczują się częścią całego przedsięwzięcia i łatwiej zidentyfikuj się z nową rzeczywistością.

Jak w każdym procesie, również w czasie przeprowadzania zmian, niezwykle istotne jest monitorowanie i ocena efektów. To pozwoli działom HR odpowiednio i elastycznie reagować, wprowadzając niezbędne korekty na bieżąco. 

Wsparcie dla działów HR

Proces zarządzania zmianą ma kilka etapów. Dobrze jest odpowiednio się przygotować i systematycznie realizować cele, które zostały założone. Zmiany mogą być również trudnym momentem w organizacji, ale z drugiej strony to dobry czas na naukę nowych umiejętności i uzupełnienie kompetencji. 

W kontekście planowania i zarządzania zmianą ważna jest praca z trendami, która pomoże znaleźć odpowiedzi na pytania:

  1. Jak zrozumieć potrzeby pracowników i pracowniczek, a także klientów, mając na uwadze nadchodzące zmiany?
  2. Jak odpowiednio przygotować się na zmiany w biznesie i zwiększyć odporność na niepewność?
  3. Jak zaplanować przyszłość w obliczu zmieniającej się rzeczywistości?

Dowiedz się więcej o pracy z trendami tu: https://www.concordiadesign.pl/badania-i-trendy/ 

Aby w skuteczny i łagodny sposób wprowadzić zmiany w organizacji, warto skorzystać z kreatywnych warsztatów, które pozwolą zespołom poznać nową strategię w kulturze organizacyjnej, ale również:

  1. wywołać poczucie sprawczości i przynależności pracowników oraz pracowniczek, którzy wspólnie wypracowują jedno z wyzwań z zakresu wprowadzanych zmian, 
  2. poczuć się bezpieczniej całym zespołom, które dzięki wspólnej pracy zintegrują się i poznają od podstaw cały proces zmian,
  3. zwiększyć zaangażowanie zespołów, które podczas wspólnych warsztatów mogą wypracować zupełnie nowe, ciekawe rozwiązania i wskazać nowe kierunki rozwoju.

Czujesz, że potrzebujesz wsparcia, a Twoją organizacje czekają duże zmiany?

Przeczytaj więcej tutaj (https://www.concordiadesign.pl/consulting) lub skontaktuj się bezpośrednio z zespołem Concordia Design Consulting.

O autorze_rce

Natalia Kozanecka

Marketing Project Coordinator w Concordia Design. Absolwentka filologii polskiej na UAM ze specjalizacją dziennikarską oraz z zakresu komunikacji reklamowej, a także absolwentka studiów podyplomowych Collegium Da Vinci na kierunku grafika projektowa. Copywriter z ponad 10-letnim doświadczeniem, tworzy i realizuje strategie marketingowe, zarządza projektami, projektuje. Prowadzi prelekcje i szkolenia z zakresu marketingu – m.in. na Politechnice Poznańskiej.