5 powodów, dla których startupy wybierają Concordia Design Accelerator
Startupy potrzebują pieniędzy, to oczywiste. Ale w naszym akceleratorze widzą dla siebie znacznie więcej możliwości rozwoju.
Rozpoczynamy właśnie akcelerację w I rundzie programu Concordia Design Accelerator. Programu współfinansowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), w ramach projektu Startup Booster. Obecnie naszym celem jest połączenie polskich, młodych firm technologicznych z dojrzałymi przedsiębiorstwami lub jednostkami samorządu terytorialnego (tzw. ścieżka B2B/B2A), a także funduszami Venture Capital (ścieżka Inwestorska).
W kolejnych miesiącach powtórzymy ten proces w ramach rundy II (nabór trwa do 27 grudnia, można się zgłaszać przez stronę : https://accelerator.concordiadesign.pl/ a potem – w ramach rund III i IV będziemy pomagać startupom w ekspansji zagranicznej (ścieżka Go Global).
Wreszcie, w ramach rundy V ściągniemy do Polski zagranicznych innowatorów (ścieżka Poland Prize).
Zaciekła rywalizacja
W naborze do I rundy otrzymaliśmy aż 270 zgłoszeń z całego kraju. Rozwiązania startupów były na tyle dopasowane do potrzeb naszych parterów, że za zgodą PARP poszerzyliśmy grono zakwalifikowanych z 8 do 15.
Wśród wybranych znaleźli się: VetApp, jCharge, Maturalni, Staffly, RESQL, Spectrally, Aiseemo, Hydropolis CleanWhale, Ludus AI, CargoNest, Centrum Rozwoju Edukacji, eFolklore, DevCodi, Visus VR.
Przy okazji zapytaliśmy przedstawicielki i przedstawicieli startupów, dlaczego właściwie wybrały/li udział w Concordia Design Accelerator.
Po pierwsze: pieniądze
To oczywiste. Startupy na całym świecie potrzebują środków na rozwój. W wypadku Concordia Design Accelerator mogą otrzymać aż 400 tys. zł grantu i to typu free-equity, czyli bez konieczności oddawania udziałów. Zyskują więc pieniądze, ale zachowują pełną kontrolę nad firmą. Dodatkowo nasi beneficjenci program skończą albo z wdrożeniami u świetnych klientów (ścieżka B2B/B2A), albo z potencjalnych inwestorem (ścieżka Inwestorska). Środków czeka więc na nich dużo więcej.
Po drugie współpraca z sektorem publicznym
Concordia Design Accelerator jest silny siłą swoich Partnerów Biznesowych. A wśród nich znajdują się aż dwa miasta: Wrocław i Poznań. Poza nimi ze sferą publiczną związane jest także wrocławskie MPWiK i pośrednio Dolnośląska Zielona Dolina (spółka powołana m.in. przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu).
W obecnym naborze znalazło się wiele startupów, które chciały nawiązać relacje z samorządami. I jak podkreślały, nasz akcelerator taką możliwością wyróżnia się na tle kraju. Jesteśmy dumni, że Wrocław wybrał do współpracy trzy startupy, a Poznań, MPWiK i Dolnośląska Zielona Dolina po jednym. To aż 30 procent firm wybranych do dofinansowania.
Po trzecie: nowe możliwości rozwoju
Founderki i founderzy startupów podkreślali, że nawet jeśli prowadzą już dochodowe przedsięwzięcie, to akcelerator oferuje dodatkowe możliwości rozwoju. Mogą w dość komfortowych i bezpiecznych warunkach przetestować nową funkcjonalność produktu lub współpracować z firmami z branż, o których dotąd nie myśleli. Jeśli więc nowe produkty czy procesy sprawdzą się w ramach akceleracji, to po niej mogą zostać włączone do oferty na stałe. To oznacza dodatkową rzeszę klientów i nowe strumienie przychodów.
Po czwarte: użyteczna wiedza
Czasami dopytywaliśmy nawet naszych aplikujących czy udział w akceleratorze z punktu widzenia biznesowego na pewno jest im potrzebny. Z zebranych danych wynika, że finansowo spokojnie poradzą sobie i bez grantu. – Nie przyszedłem tutaj po pieniądze. Raczej po możliwość współpracy z renomowanymi ekspertami. Mój startup rośnie bardzo szybko i chciałbym to uporządkować, zderzyć moje problemy z odpowiednimi mentorami – odpowiedział nam jeden z założycieli.
Po piąte: doświadczony zespół
O wybór akceleratora pytaliśmy także tych aplikujących, którzy w swojej karierze rozwinęli już świetnie działające startupy. Rynek obserwujemy od lat, znamy przecież ich osiągnięcia, czasami takie o międzynarodowym wymiarze. – Kiedy zaczynałem nie było takich programów, a poza tym przekonanie, że wiem już wszystko, jest pierwszym krokiem do porażki. Uwielbiam się uczyć od innych ludzi, korzystać z ich doświadczenia – odpowiedział nam jeden z założycieli. – Tak jak Wy obserwujecie rynek od lat, tak ja obserwuje Waszą pracę. Uznałem, że jeśli mam przejść akcelerację, to z zespołem Concordii – dodawał. Dla nas to ogromne zobowiązanie. Ale również szansa, żeby się wiele od siebie nauczyć.
Partnerzy Biznesowi: 4mobility, Art Building, Atlas Ward, Balluff, Cofounder Zone, Dolnośląska Zielona Dolina, Emitel, Flex To Go, Lotniczy Dworzec Towarowy Wrocław, Miasto Poznań, Miasto Wrocław, Modus, MPWiK Wrocław, Poland Biomed Venture, Polski Tabor Szynowy – Wagon, Primavera Parfum, Regionalne Centrum Rozwoju i Edukacji, RST Software Masters, RST Ventures for Earth, Satus VC, Shape VC, Stowarzyszenie na Rzecz Spółdzielni Socjalnych, TestArmy Group, Unfold VC, WeExpert
Partnerzy Ekosystemowi:
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Politechniki Wrocławskiej, Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego, inQUBE, Uniwersytet SWPS, Startup Wrocław, Uniwersytet Wrocławski.